Ræder&Tilbake til arkivet

Favorittkultur

Jeg bygget min egen favorittkultur og kalte det prestasjon

Da jeg tok over som leder, var jeg opptatt av å få fart på ting og bygge et sterkere lag rundt meg. Ganske raskt begynte jeg å lene meg på de menneskene som ga meg energi, som svarte raskt, lo av de samme tingene og bekreftet retningen jeg pekte ut. Jeg kalte det tillit og tempo. I praksis bygget jeg en indre sirkel.

De som ikke passet inn i den dynamikken, ble ikke nødvendigvis dårlig behandlet. De ble bare sjeldnere invitert inn. De fikk færre muligheter, mindre informasjon og mindre spillerom. Jeg sa til meg selv at dette handlet om holdning og gjennomføringsevne, men i ettertid ser jeg at det like mye handlet om hvem som fikk meg til å føle meg som en tydelig og vellykket leder.

Det tok tid før jeg forsto hva jeg hadde gjort, men da var flere av de mest selvstendige og faglig sterke allerede på vei ut. Jeg hadde ikke bygget en prestasjonskultur. Jeg hadde bygget en kultur der lojalitet til meg ble forvekslet med kvalitet.