Ræder&Tilbake til arkivet

Maktbruk

Jeg brukte en personalsak til å markere kontroll

Jeg hadde nettopp tatt over en avdeling som var preget av mye utydelighet og lave krav. Jeg var fast bestemt på å rydde opp raskt og vise at ting kom til å bli annerledes. Da en medarbeider gjorde en relativt liten, men synlig feil i et kundeoppdrag, tok jeg det mye hardere enn saken egentlig tilsa.

Jeg kalte henne inn til et møte med HR, brukte ord som tillitsbrudd og gjorde situasjonen langt mer formell enn den trengte å være. På papiret kunne jeg forsvare det. Men hvis jeg er ærlig, handlet det ikke først og fremst om feilen hennes. Det handlet om mitt behov for å etablere autoritet.

Jeg fikk den effekten jeg ville ha på kort sikt. Folk skjerpet seg. Men jeg mistet noe samtidig. Stemningen i teamet ble kaldere, og jeg tror flere begynte å se på meg som en leder som kunne bruke makt uforholdsmessig hardt når det passet meg. Det var ikke et godt utgangspunkt for tillit.